Ensimmäinen Spirit of Nature -puuarkkitehtuuripalkinto myönnettiin italialaiselle Renzo Pianolle (s. 1937) vuonna 2000. Palkinto luovutettiin Pianolle 7. syyskuuta 2000 Sibelius-festivaalin avajaiskonsertin yhteydessä Lahden Sibeliustalolla. Renzo Pianon valinta palkittavaksi oli loppujen lopuksi yksimielinen, vaikka jury harkitsi monia ehdokkaita kansainvälisesti tunnetuista arkkitehdeista nuoriin lupauksiin.
Renzo Piano on italialainen arkkitehti, joka on aikakautemme kansainvälisesti tunnetuimpia ja palkituimpia suunnittelijoita. Renzo Pianon suunnittelemia rakennuksia leimaa innovatiivinen ja rakenteellinen luontevuus yhdistettynä hienostuneeseen viimeistelyyn. hänen töistään välittyy niin suunnittelutehtävän sisällön kuin paikan ja kulttuurisen kontekstin ymmärrys.
Renzo Pianon valinta perustuu hänen töidensä laatuun. Tarkka yksityiskohtien huomioiminen ja luonnollinen rakenteellinen logiikka sekä yksinkertaisuus heijastuvat hänen puuarkkitehtuurissaan yli neljänkymmenen vuoden ajalta. Juryn mukaan Piano on loistavan modernin arkkitehtuurin taitaja ymmärtäessään töidensä kulttuuriset kontekstit ja ympäristöt.
Ensimmäiseltä Spirit of Nature -puuarkkitehtuuripalkinnon saajalta, Renzo Pianolta tilattiin kioskikahvilan suunnittelutyö vuonna 2000. Hän ei kuitenkaan voinut ottaa tehtävää vastaan vuosiksi eteenpäin täynnä olevan työkalenterinsa vuoksi, jolloin tuomariston jäsenenä toiminut ruotsalainen Gert Wingårdh ehdotti, että hän voisi suunnitella rakennuksen Renzo Pianon töiden hengessä.
Paviljonki on Wingårdhin ensimmäinen suunnittelutyö Suomessa. Sana Piano-paviljonki viittaa siis Renzo Pianoon, mutta sanaleikki tuo mukanaan myös yhteyden kulttuuriin. Piano-paviljongin liikemerkissä oleva lusikka kuvaa Renzo Pianon Hackman-Iittalalle suunnittelemaa aterinsarjaa.
Rakennuksessa yhdistyvät massiivinen puu ja läpinäkyvä lasi. Rakennuksen perustuksena ovat peruskallioon saakka poratut teräspilarit, joiden päällä on poikittaiset teräspalkit. Paviljongin runko on massiivista kerto- ja liimapuuta, jonka päällä on lennokas kattorakenne liimapuisine bumerangipalkkeineen. Katto on osittain lasia, samoin seinät ja terassin kaiteet.
Ruotsalainen arkkitehti Gert Wingårdh oli ensimmäisen juryn jäsen. Hän on suunnitellut Renzo Pianon kunniaksi piano-paviljongin, joka korostaa Vesijärven ja sataman merkitystä lahdelle. Paviljonki on kuin laiva, joka lasketaan vesille. Rakennus on kevyt ja valoisa: veden äänet, värit ja välke ovat olennainen osa arkkitehtuuria.