piano paviljonki 1 

 

 

 

 

Ensimmäiseltä Spirit of Nature -puuarkkitehtuuripalkinnon saajalta, Renzo Pianolta tilattiin kioskikahvilan suunnittelutyö vuonna 2000. Hän ei kuitenkaan voinut ottaa tehtävää vastaan vuosiksi eteenpäin täynnä olevan työkalenterinsa vuoksi, jolloin tuomariston jäsenenä toiminut ruotsalainen Gert Wingårdh ehdotti, että hän voisi suunnitella rakennuksen Renzo Pianon töiden hengessä.

Paviljonki on Wingårdhin ensimmäinen suunnittelutyö Suomessa. Sana Piano-paviljonki viittaa siis Renzo Pianoon, mutta sanaleikki tuo mukanaan myös yhteyden kulttuuriin. Piano-paviljongin liikemerkissä oleva lusikka kuvaa Renzo Pianon Hackman-Iittalalle suunnittelemaa aterinsarjaa.

Rakennuksessa yhdistyvät massiivinen puu ja läpinäkyvä lasi. Rakennuksen perustuksena ovat peruskallioon saakka poratut teräspilarit, joiden päällä on poikittaiset teräspalkit. Paviljongin runko on massiivista kerto- ja liimapuuta, jonka päällä on lennokas kattorakenne liimapuisine bumerangipalkkeineen. Katto on osittain lasia, samoin seinät ja terassin kaiteet.

piano paviljonki

Ruotsalainen arkkitehti Gert Wingårdh oli ensimmäisen juryn jäsen. Hän on suunnitellut Renzo Pianon kunniaksi piano-paviljongin, joka korostaa Vesijärven ja sataman merkitystä lahdelle. Paviljonki on kuin laiva, joka lasketaan vesille. Rakennus on kevyt ja valoisa: veden äänet, värit ja välke ovat olennainen osa arkkitehtuuria.